יום חמישי, 3 בדצמבר 2015

ארגונים רבים מדברים על חדשנות אך מפספסים אותה בגלל שהיא נמצאת ממש מתחת לאף!



ארגונים רבים מדברים על חדשנות אך מפספסים אותה בגלל שהיא נמצאת ממש מתחת לאף!

ארגונים ועסקים רבים מדברים ומצהירים על חדשנות (innovation). אך המציאות שונה לחלוטין, כי במקרים רבים הם נוטים להתעלם ממה שנמצא כבר מולם וממש מתחת לאפם. מנהלים ובעלי עסקים מתלבטים ושואלים איך לקדם חדשנות אך מחניקים במו ידיהם את התהליכים שיש להם את הסיכוי הטוב ביותר לפתח אותם.
עסקים רבים שואלים איפה אפשר למצוא אנשים מוכשרים ויצירתיים אך מתעלמים מהכישורים ומהפוטנציאל הגלום של רוב האנשים שעובדים כבר אצלם.
ארגונים מדברים בדרך כלל על חדשנות ולא על יצירתיות ומאד חשוב להבדיל בין השניים. בפועל תרבות של חדשנות תלויה בטיפוח שלושה תהליכים, שכל אחד מהם קשור לאחרים:
דמיון: היכולת להעלות על הדעת מאורעות ורעיונות שאינם קיימים בחושים
יצירתיות: תהליך העלאת רעיונות מקוריים בעלי ערך.
חדשנות: תהליך יישומם של רעיונות מקוריים הלכה למעשה.
הניסיון להגיע היישר אל החדשנות בלי לפתח תחילה את כוחות הדמיון והיצירתיות שבהם היא תלויה, דומה לאדם שמקווה לזכות בתחרות ספורטיבית  מבלי להתאמן לפני כן.
לא פלא מדוע קידום החדשנות מעורר דאגה והתנגדות בקרב מנהלים ומקבלי החלטות רבים. הם חוששים שמא יהיה עליהם להורות את הדרך ולהגות זרם שוטף של רעיונות חדשים, כאשר למעשה הם מתעלמים מכישורי היצירתיות של האנשים שכבר עובדים אצלם ומהם תבוא פריצת הדרך.
כולנו יכולים להיות יצירתיים יותר. היצירתיות אינה עניין של השראה בלבד. היא מצריכה יכולת, מיומנות בשליטה בחומרים ותהליך גומלין של הערכה ביקורתית. אפשר ללמוד וללמד את היכולות הללו. ההתפתחות המקצועית של העובדים היא בלב התרבות היצירתית, אבל לא פעם, ארגונים נמנעים מלהשקיע בה.
חשש אחר הוא שטיפוח של היצירתיות יביא לידי תוהו ובוהו ואבדן שליטה. יצירתיות אינה מילה נרדפת לאנרכיה. יצירתיות וחדשנות מיטיבות לפעול במקום בו קיים שיווי משקל בין החירות לנסות ובין מנגנונים מוסכמים של הערכה ובקרה.
היצירתיות מצריכה זמן. לתובנות יצירתיות נדרש זמן להתפתח, וארגונים יצירתיים מבינים שהזמן הוא משאב חיוני לחדשנות. דוגמא טובה היא חברת גוגל. שם רשאים המהנדסים לנצל 20% מזמנם למיזמים לפי שיקול דעתם. מאז 2005 פותחו למעלה מ 5% מכל מוצרי גוגל במסגרת 20% מהזמן החופשי.
לארגון או עסק, בדומה לאורגניזם יש מחזור חיים. הוא מתחיל במוחו של מישהו, כניצוץ לרעיון. הרעיון מוזן ומטופח ואם הוא עובר את מבחן בר הקיימא הוא מתחיל לצמוח.
התקופות היצירתיות ביותר בחייו של ארגון הן בדרך כלל שלבי הצמיחה המוקדמים, בתקופה בה כולם מטים שכם לעשות את מה שנדרש לצרכי הישרדות. בצעירותו הארגון ומשקיע מאמץ רב בהרפתקאות עסקיות חדשות ומקבל עליו סיכונים נמהרים בחתירתו להצלחה. כשהארגון המצליח מבשיל הוא נוטה למהלכים שבשגרה ומייצר מבנים מוסדיים קשיחים ושמרניים - הוא נכנס לגיל העמידה. עם הזמן הוא עלול לסבול מהתקשחות אמות המידה ולאבד את חיותו וגמישותו. אם תהליך ההסתיידות הזה נמשך הוא עלול להזדקן ולמות. וארגונים ועסקים רבים מתים בדרך זו.
הבשורה טובה היא שבכל שלב של חייו הארגון יכול להיוולד מחדש  או לחדש את חיוניותו.

בארגונים שיודעים להפיק את המיטב מעובדיהם, העובדים מפיקים את המיטב מהארגון. תהליך כזה מתרחש בראש וראשונה בזכות השקעה בכוחות היצירתיות של העובדים שהם הם הארגון.
זה כוחה האמיתי של החדשנות והמנהיגות הניהולית היצירתית.


לקבלת מאמרים נוספים בנושא ישירות לדוא"ל שלכם, מלאו את הפרטים והירשמו.

מתחייב שפרטיכם לא ישמשו לדבר אחר ולא יועברו לאחרים

* שם:
* דוא"ל:
* טלפון:





תגובת יתקבלו בברכה

איציק מידן
מרצה ומנחה מומחה ללימוד
שיטות חדשנות וחשיבה יצירתית



  

































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה