יום שבת, 9 בנובמבר 2013

האמת הפשוטה כיצד לייצר רעיונות חדשים יש מאין לכל עסק



האמת הפשוטה כיצד לייצר רעיונות חדשים יש מאין לכל עסק
או

מיתוסים ואמונות על יצירתיות המעכבים בעלי עסקים מלהתחדש ולהתפתח




רוב האנשים יצרו מערכת של אמונות סביב יצירתיות המתארות את זה כמשהו מעורפל, מסתורי ובלתי נגיש. האמת היא, ששורשי היצירתיות נטועים עמוק בתוך מוחנו. נכון הוא שיש אנשים הטובים בזה יותר מאחרים, אך זה לא מונע ממך לאפשר ל"גאון היצירתי" שבך לפרוץ החוצה. בכולנו קיים הפוטנציאל ליצור רעיונות גדולים או פריצות דרך וחידושים. זהו רק עניין של למידת כלים וטכניקות והסרת החסמים המנטליים והמכשולים שאנחנו כל כך רגילים אליהם ומוקפים בהם. וזו כל האמת לאמיתה על חדשנות!
רוב האנשים חושבים שיצירתיות זקוקה להשראה קוסמית, בלתי צפויה והוענקה רק למעטים ברי מזל. קיימים מיתוסים פופולריים רבים על יצירתיות עסקית. מחקר חדש המבוסס על המחקר העדכני ביותר - " המיתוסים של יצירתיות", מאת David Burkus  עוזר להבין  מה עומד מאחורי הכוחות והתהליכים שמניעים חדשנות.
מחקרו של " Burkus תומך במה שאני תמיד האמנתי – שעם הכשרה מתאימה, כל אחד עם הלך רוח נכון, שכל ישר המעוגן במציאות, יכול לייצר רעיונות יצירתיים חדשים, פרויקטים, תהליכים ותוכניות. הצעד הראשון הוא לא להגביל את החשיבה שלך.
כלומר לא להאמין ולקיים את  המיתוסים עתיקי היומין  הבאים על חשיבה יצירתית :

 מיתוס הגנים - אנשים רבים מאמינים כי היכולת היצירתית היא תכונה טבועה במורשת הגנטית של האדם. למעשה, הראיות מצביעות  בדיוק על ההפך. לא קיים גן יצירתי. אנשים שיש להם אמון בעצמם ומשקיעים עבודה מאומצת וקשה בבעיה, הם בעלי הסיכויים הטובים ביותר למצוא פתרון יצירתי .
מיתוסEureka  - רעיונות חדשים יכולים להופיע בהבזק של תובנה, אבל המחקר מראה כי תובנות כאלה הן למעשה תוצאה של עבודה קשה קודמת על בעיה שהגיעו לשיא. תובנה זו מופיעה לאחר זמן דגירה בתת מודע ברגע בו אנו מחברים פיסות של רעיונות קודמים הקופצים החוצה בתחושה של חידוש בסגנון Eureka – מצאתי!
מיתוס המקוריות - הוא מיתוס וותיק מאד, הטוען שרעיון יצירתי הוא קניינו של מי שחשב עליו ראשון. אך ההיסטוריה ומחקר אמפירי מספקים ראיות המעידות, שהרעיונות החדשים משלבים רעיונות ישנים ששותפו על ידי אחרים.
מיתוס המומחה.- חברות רבות מסתמכות על מומחה או צוות של מומחים כדי ליצור זרם של רעיונות יצירתיים. ולפתרון בעיות קשות יותר מזמנים מומחים גדולים יותר. לעומת זאת, המחקר מצביע על כך שבעיות קשות במיוחד לעתים קרובות דורשות דווקא נקודת מבט של אאוטסיידר או מישהו שאינו מוגבל על ידי ידע בתחום (שדווקא מגביל ומסביר מדוע לא ניתן לעשות משהו).
מיתוס התמריץ - מיתוס המומחה מוביל לעתים קרובות למיתוס אחר, הטוען כי תמריצים גדולים יותר, כספיים או אחרים, יגבירו את המוטיבציה שיגדילו את תפוקת החדשנות.  תמריצים יכולים לעזור, אך לעתים קרובות הם גורמים יותר נזק מאשר תועלת.
מיתוס הבורא היחיד - משקף את הנטייה שלנו לשכתב את ההיסטוריה ולייחס המצאות מהפכניות ויצירות בולטות לאדם יחיד, תוך התעלמות ממאמצים ראשוניים ומשיתופי פעולה תומכים. היצירתיות היא לעתים קרובות מאמץ קבוצתי, והידע הנרכש ממחקרים שנעשו לאחרונה על צוותים יצירתיים יכול לסייע למנהלים לבנות קבוצה יצירתית מנצחת.
מיתוס סיעור מוחות - יועצים רבים כיום מלמדים את שיטת סיעור המוחות הקבוצתי, או את טכניקת שיחות קבוצתיות ספונטניות, או חקר כל גישה אפשרית ולא משנה כמה לא קשורה היא נראית, כדי להניב פריצות דרך יצירתיות. למרבה הצער, אין שום עדות לכך שרק "לזרוק רעיונות" באופן עקבי מייצר פריצות דרך חדשניות.
מיתוס הגיבוש - המאמינים במיתוס הזה חושבים שגיבוש, ליכוד קבוצתי והרמוניה בצוות מעודדים חידושים. זו הסיבה שאנו רואים חברות שבהן כל כך הרבה עובדים מתגבשים על ידי משחק כדורגל יחדיו ואוכלים סביב שולחן אחד יחדיו. למעשה, רבים מהחברות היצירתיות ביותר מצאו דרכים לזרוע במכוון מחלוקות, התנגדויות וקונפליקטים בתהליכי העבודה שלהם, כדי לדחוף את גבולות היצירתיות של עובדיהם.
מיתוס האילוץ - רעיון פופולרי הוא שאילוצים מעכבים יצירתיות והרעיונות החדשניים ביותר מגיעים מאנשים שיש להם משאבים "בלתי מוגבלים" . מחקרים מראים, לעומת זאת, שיצירתיות אוהבת את האילוצים. יתכן וחברות צריכות לעשות בדיוק את ההפך- לייצר בכוונה מגבלות על מנת למנף את הפוטנציאל היצירתי של עובדיהם.
מיתוס מלכודת הדבש - אחרים מאמינים בטעות כי ברגע שחשבנו על רעיון חדש, הוא כמו מלכודת דבש, העבודה תעשה מאליה. אך העולם לא מחכה רק לנו ולא ידפוק על דלתנו , או אפילו ימצא את הדלת למלכודת הדבש שלנו, אלא אם כן אנו מתאמצים לתקשר אותו, לשווק אותו ולמצוא את הלקוחות הנכונים .


זו הנוסחה המנצחת ליצירתיות: הכרת כלים וטכניקות + התעלמות מהמחסומים המנטליים (מיתוסים ואחרים).

מידע נוסף בדף הפיסבוק:  "יש מאין" - סודות החשיבה היצירתית




         איציק מידן
מומחה ללימוד שיטות חשיבה 
לפתרון בעיות יצירתי וייצור רעיונות חדשים
בדגש שימוש חוזר במשאבים קיימים בעסק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה